تاریخ : سه شنبه 6 تير 1402
نویسنده : polad


معرفی

وقتی این سوال پیش می آید که گفتار درمانی چیست؟ شاید به لکنت یا مشکل در ساخت حرف «S» فکر کنیم. اگرچه این دو اختلال نیز بخشی از گفتار درمانی هستند، اما فعالیت های بیشتری دارد.

یا خیلی اتفاق ها افتاده که مردم با شنیدن اسم سخنرانی فکر می کنند این رشته باعث حرف زدن مردم می شود و باید مثل روانشناسی باشد. از این لحاظ زبان را شفا می دهند! این بدان معنی است که هر مشکل گفتاری ارزیابی و درمان می شود. بیایید به این حوزه، حوزه فعالیت و ... نگاه کنیم. و برای این سوال که گفتار درمانی چیست؟ خواهشمند است پاسخ مفصل بدهید.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یا آسیب شناسی گفتار-زبان شاخه ای از توانبخشی است که به آسیب شناسی اختلالات گفتار و زبان می پردازد. در واقع، گفتار و زبان (ما در مورد تفاوت گفتار و زبان بحث کردیم) بخش مهمی از برقراری ارتباط با دیگران است.

سایر زمینه های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی است. هدف همه افرادی که در زمینه توانبخشی فعالیت می کنند، به حداکثر رساندن فرصت های معلول برای بهبود شرایط فردی و اجتماعی است. بنابراین، گاهی هدف درمان کامل بیمار نیست; بلکه سعی می کند از تمام توانایی هایش در حد توانش استفاده کند.

سخنران کیست؟

گفتار درمانگر کیست؟

گفتار درمانگر یا گفتار درمانگر فردی است که اختلالات گفتار، زبان و بلع را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند. در واقع گفتار درمانی ارتباط درمانگر است. همانطور که گفته شد، بخشی از ارتباطات گفتگو است. ما می توانیم از طریق خواندن و نوشتن، زبان بدن، حالات چهره و حتی تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

بنابراین کار گفتاردرمانگر به «ساختمان» محدود نمی شود زیرا افراد زیادی هستند که به دلیل آسیب مغزی یا آسیب های صورت (بریده شدن ماهیچه های زبان یا اسپاسم) نمی توانند صحبت کنند، اما این افراد از ارتباط محروم نیستند. باید

در اینجا نیاز به ارتباط حتی با کانال های فروش مشخص می شود. همچنین در مواردی که فرد از سایر روش های ارتباطی غیر از کلمات مانند زبان بدن، تماس چشمی و... خسته می شود، می تواند با متخصص گفتار درمانگر تماس بگیرد.

همچنین به دلیل دانش ویژه فیزیولوژی و آناتومی زبان، دهان، گردن، حنجره و .... همچنین در ناحیه بلع کار می کند و به کودکان یا بزرگسالانی که در بلع و غذا خوردن مشکل دارند کمک می کند.

بسته به مشکل مشتری، گفتار درمانگر ممکن است با متخصصان مغز و اعصاب، متخصصین اطفال، متخصصین گوش و حلق و بینی، روانپزشکان، روانشناسان، شنوایی شناسان، کاردرمانگران، فیزیوتراپیست ها، مربیان (برای کودکان در سن مدرسه) و یک پرستار (در صورت وجود) کار کند. بیمارستان) باید ارتباط برقرار کند و یک درمان همه کاره برای اثربخشی بیشتر ارائه دهد.

همچنین در بسیاری از موارد علاوه بر درمان صحیح بیماری فرد، محیط زندگی فرد را برای بهبود زندگی فرد تنظیم و بهبود می بخشند. به عنوان مثال می توان با مشاوره با مادر و معلم مدرسه به کودک گاز گرفته روش های بهتری برای درمان سریع گزش داد.

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

در واقع وقتی صحبت می کنیم بخشی از فرآیند صحبت کردن در مغز ما انجام می شود (مانند انتخاب کلمات، واژگان و ...)، این یک فرآیند ذهنی است، زبان و بخشی از آن توسط ریه ها، ماهیچه ها انجام می شود. . . حنجره، لب ها و ماهیچه ها زبان و … صداها و کلماتی را تولید می کنند که بخشی از گفتار هستند.

می توان گفت که یک درمانگر با مشکلات زبانی در مغز و اختلالات گفتاری در بدن و صورت سروکار دارد. همچنین یکی دیگر از زمینه های مهمی که باید روی آن کار کرد «آبیاری» است. در بخش بعدی، می توانید کار یک گفتاردرمانگر و اختلالاتی را که تشخیص داده و درمان می کند، مشاهده کنید:

حوزه فعالیت:

اتصال دهانی

صحبت کردن و تولید کردن

اختلالات صدا

ناتوانی یادگیری

آسیب شنوایی

آفازی

فلج گفتار

روابط مکمل و جایگزین

کام و دهان

SDUG

اوتیسم

عقب مانده ذهنی

قورت دادن

نکته مهم در درمان این بیماری ها مداخله زودهنگام و به موقع است! برای مثال، مشکلات خواندن و نوشتن در مدرسه را می توان با مداخله زودهنگام در سنین پیش دبستانی پیشگیری کرد یا کاهش داد. اگر متوجه شدید که کودک در حین دیکته کردن، هر حرف را با صدای بلند می گوید و می نویسد، کودکی که حرف «ر» را به صورت «ی» تلفظ می کند احتمالاً در دیکته کردن کلمات با حرف «ر» و نوشتن آن ها «ی» مشکل خواهد داشت، زیرا چگونه آن را تلفظ می کند

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی هر فردی (در هر سنی) که در برقراری ارتباط به خصوص از طریق گفتار و زبان مشکل دارد، باید به دنبال گفتار درمانی باشد. البته در کودکان زیر 6 سال توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن آنها مشخص می شود.

افراد مبتلا به لکنت، افراد دارای مشکلات گفتاری، افراد اوتیستیک، افراد دارای کم توانی ذهنی، افراد با سواد و حساب، افراد دارای اختلالات شنوایی، افراد دارای دهان و لب، افراد دارای اختلالات صوتی (مانند صدا)، افراد مبتلا به سرطان حنجره یا سرطان زبان یا سرطان گلو، کودکانی که دیر صحبت می کنند و تاخیر در گفتار و زبان دارند، افراد مبتلا به آسیب مغزی (مانند سکته مغزی، تومور مغزی، سکته مغزی، سکته مغزی و غیره) با مشکلات گفتار، زبان و بلع، بیماری ام اس، پارکینسون بیماری، بیماران ALS، افرادی که به دلیل مشکلات تنفسی مشکلات گفتاری دارند، نوزادان نارس یا کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند که شیردهی و قورت دادن شیر را دشوار می کند، کودکان مبتلا به بیش فعالی، سایر بیماری ها مانند سندرم داون و سندرم ویلیامز و غیره. برای ارزیابی و درمان باید با پزشک مشورت کرد.

مراجعین باید توجه داشته باشند که بسته به شرایط بیمار، برخی از مداخلات گفتار درمانی ممکن است برای دستیابی به نتایج بیشتر طول بکشد و ادامه درمان پیش نیاز مشاهده پیشرفت است.

گفتار درمانی در کودکان

گفتار درمانی در کودکان

دوران کودکی و کودکی دوران بسیار حساسی است! درگیری هایی که در این دوره به وجود می آیند، اگر درمان نشوند و اثرات آن عمیق تر شود، می توانند در آینده بسیار سخت شوند. از سوی دیگر، به دلیل انعطاف پذیری مغز، بسیاری از این اختلالات را می توان آسانتر، سریعتر و موثرتر درمان کرد.

بیشتر مشکلاتی که در گفتار و زبان رخ می دهد ریشه در مغز دارد. این اختلالات می تواند در نتیجه مشکلات متابولیکی، ژنتیکی، سندرم ها، تروما و آسیب به مغز و حتی در نتیجه عادات بد یا فرزندپروری ایجاد شود. بنابراین اهمیت درمان و مشاوره مستقیم به والدین برای بهبود روش فرزندپروری مشخص می شود.

اغلب مشاهده می شود که والدین با وجود مشکلات گفتاری فرزندشان (مثلاً کودک 4 ساله ای که در سطح یک کودک یک ساله صحبت می کند) نمی پذیرند. و برای دیر صحبت کردن بهانه می آورند!

به یاد داشته باشید، ژنتیک یک مشکل مهم در رشد کودک است، اما با به تاخیر انداختن درمان، فرصت بهبودی را از کودکان می‌گیریم. همانطور که می بینید و در بخش بعدی خواهید دید، در صورت عدم درمان بسیاری از این اختلالات به بزرگسالی منتقل می شود و کودک در این چند سال زندگی با این اختلال آسیب های روحی و روانی زیادی را متحمل می شود. اگر همه با رشد طبیعی درمان می شدند، هیچ بزرگسال مبتلا به اختلال وجود نداشت!

بنابراین، توصیه می کنیم حداقل برای ارزیابی به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید. گفتار درمانگر سوابق خانوادگی و تمامی موارد لازم را بررسی می کند و در صورت نیاز به مداخله درمانی، برنامه درمانی مناسبی را به شما پیشنهاد می کند و در صورت عدم وجود مشکل در رشد کودک می توانید با خیالی آسوده فرزند خود را تربیت کنید.

گفتار درمانی در بزرگسالان

گفتار درمانی در بزرگسالان

همانطور که در مشکلات مختلف ذکر شد، بسیاری از این مشکلات می تواند در بزرگسالان ایجاد شود یا از دوران کودکی با آنها همراه باشد. مانند بزرگسالانی که از کودکی در تلفظ صداهای مختلف مشکل واضحی دارند و آن را تا بزرگسالی با خود حمل می کنند. یا مسئله لکنت زبانی که فرد از دوران کودکی داشته، برای جایگاه اجتماعی او بسیار مخرب است. و بسیاری از اختلالات دیگر مانند صدا، بلع، ارتباط و ...

یکی از دلایل اهمیت درمان در بزرگسالی این است که اگر مشکلات رشد از دوران کودکی به تنهایی درمان می شد، هیچکس در بزرگسالی دچار مشکل نمی شد! در این دوره زمانی که افراد برای مسئولیت‌های اجتماعی آماده می‌شوند و شغلی پیدا می‌کنند، مهم است که در گفتار و ارتباط مشکلی نداشته باشند.

به عنوان مثال فردی که لکنت زبان دارد در کاریابی، ارتباطات روزانه، زندگی و حتی خرید با مشکلات زیادی مواجه است. بنابراین بسیار مهم است که فرد برای دریافت برنامه درمانی مناسب به گفتار درمانگر مراجعه کند.

 

مهارت های مورد نیاز برای یادگیری در زمینه گفتار درمانی

افراد نیازمند به خدمات گفتار درمانی در طیف سنی وسیعی قرار دارند. از نوزادی نارس گرفته تا پیرمردی 90 ساله که پس از سکته، توانایی تکلم خود را از دست داده است. بنابراین یک گفتاردرمانگر خوب و موفق می تواند فردی باشد که امکان ارتباط با افراد در سنین مختلف را داشته باشد.

همچنین باید بسیار انعطاف پذیر و خلاق باشد، زیرا افراد با سطوح توانایی و فرهنگ های مختلف ممکن است به خدمات گفتار درمانی نیاز داشته باشند. هیچ دو فرد کم شنوایی یکسان نیستند. بنابراین، گفتار درمانگر باید بتواند با استفاده از خلاقیت و انعطاف خود، برنامه درمانی را با توجه به شرایط بیمار تطبیق دهد. حتی برخی از کودکانی که حضور دارند ممکن است مشکلات رفتاری داشته باشند و به درمان مستقیم پاسخ ندهند.

گفتار درمانگر باید توانایی طراحی و اجرای یک برنامه درمانی متناسب با شرایط خاص کودک را داشته باشد. به طور کلی، سرعت پیشرفت برخی از مددجویان در بخش های توانبخشی کند است. به همین دلیل، یک درمانگر در صورتی می تواند موفق شود که حوصله لازم را داشته باشد.

در برخی موارد، فردی که به زبان دیگری مانند ترکی یا کردی صحبت می کند، ممکن است به خدمات گفتار درمانی نیاز داشته باشد، بنابراین دانستن لهجه ها و ویژگی های زبان های دیگر می تواند مزیت محسوب شود.

ادامه مطلب: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز




|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید